C tipsade mig... Skarp omvärldsbevakning! (Tack)
Resumé skriver idag om en kampanj om att flytta till Finspång. De vänder sig till målgrupper som flyttar till Norrköping men som inte vill ha "uteliggare", "rusningstid" och "utsläpp". En mindre kommun som slår på en större, känns det igen?
;-)
Olika produkter har olika marknader, men vi kan inte anklaga Finspång för att var fega. Argumentationen är vass och skall såklart vara profilbyggande. Men frågan är hur överigpande brandingstrategier verkligen lyckas.
Branding...
Det känns skönt att sitta med Welcome2work som är en tydligt paketerad produkt. Visst använder vi också bilköer och ett smartare liv som argumentation, men det är ju liksom jobben som är avgörande. Därefter kommer boende och fritidssysselsättning. Lyckas inte rekryteringarna så spelar resten ingen roll.
Utmaningen är att få alla intressenter att tala med en tunga men vi kör många internutbildningar just nu, så jag hoppas att det ger resultat.
Fullt vid middagsbordet?
Känns också väldigt skönt att etablera konceptet med New comers Club. När människor väl valt Jönköping eller någon annan ort i regionen så vill man ju lära sig lite mer om platsen. Vilka andra människor har nyss flyttat hit, vad finns att göra eller var finns den bästa förskolan?
Vi etablerar ett socialt nätverk inriktat på kul aktiviteter som ger den kunskapen. Självklart också seminarier om bland annat den kreativa klassens villkor för att utvecklas på en arbetsplats.
Bakgrunden var en stor debatt i Jönköpingsposten 2005, om hur livet är som nyinflyttad. Meningarna gick såklart isär. FMJ höjde blicken och gjorde en undersökning där vi själva, Linköping och Örebro ingick.
En mycket god vän (som är nyinflyttad) myntade begreppet "fullt vid middagsbordet". Vi konstaterarade att problemen som medelstora städer har, är att nätverken tenderar att vara exkluderande och inte inkluderande som vi alla självklart vill. Jag antar att det i Stockholm, Göteborg och Malmö inte är samma problem, baserat på att de är större med fler invånare och har fler nyinflyttare som lättare hittar varandra.
Vi precis som våra konkurrenter behöver bli bättre på att mingla och vara lite mer nyfikna.
Öppna upp våra städer för att nya människor skall trivas ännu bättre. I andra länder är det inte så himla formellt utan mingelkulturerna är mer utbredda. Man kommer som man är. Snabba tankeutbyten och till en början skapas ytliga relationer där vissa fördjupas över tiden.
Vem vinner?
Det är såklart det gamla vanliga. Tydliga produkter och tydliga målgrupper vinner över stora kampanjer som skall förändra attityder eller liknande. Det är skönt med Welcome2work.
Hoppas att vi lyckas - det måste vi göra!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Finspångs grejer ser ju super töntiga ut! Jönköping kan i alla fall locka med jobben, vem bryr sig om om det finns gräsmattor i Finspång?
Japp. En produkt kan inte marknadsföras bättre än vad den är. Jobben och tillväxten i Jönke är en styrka.
Men Habo kan jämföras med Finspång och vill ha tillväxt genom inflyttare. Skillnaden är att de har vattennära läge, sjysst service och närheten till jobben.
Finspång får väl ändå ges lite kred för att de vågar. Om de lyckas får vi se i framtiden.
Skicka en kommentar