tisdag 4 mars 2008

Inskolning, uppladdning och urladdning

Inskolning...
Livet som småbarnsförälder är rätt tufft, även om man bor i Jönke. L 1,5 år skolas just nu in och jag hade ansvar de första två dagarna. Framför frukostbordet 0805 ringde SVT och ville göra en grejj med Welcome2work, vilket var kul. Men det blir en utmaning att först köra ett par timmar på dagis, hem och på med en ren skjorta och lägga L för en middags-nap, ringa C för att byta av hemma. Sedan iväg och ladda upp för att bara säga bra saker. Jag var minst sagt hyfsat svettig när jag kom hem och C fick sticka tillbaka till sitt jobb.

Tisdagen inleddes men hyfsat kaos när jag, 5 åringen och L skulle iväg en timma tidigare till dagis för att testa frukosten. 5 åringen var inte överlycklig, men L:s leende tog oss snabbt iväg.
Efter ett par timmar på dagis, iväg igen med L på armen för att träffa nya intresserade arbetsgivare som vill vara med i Welcome2work.

Förvånade storföretagare tittade undrande när vårt ekipage ramlade in i fina styrelserummet. Men L är van. Hon har varit med på ledningsutskott och ett otal styrelsemöten i näringslivsföreningen, och har (jag vet att alla föräldrar tycker så) ett väldigt charmigt leende.

Äpple ger alltid 45 minuters tidsfrist. Hon somnade och vi hann med det vi skulle under mötet...

Uppladdning...
Känns lite surt att pappaledigheten är slut och att vår minsta faktiskt börjat testa de samhällsstrukturer hon kommer att möta framöver. Och tyvärr, med mitt jobb är man ideligen avbruten i pappaledigheten med telefonsamtal eller viktiga mail som måste skickas. Men jag vet att det finns fler föräldrar därute som har det som jag... Kanske är man en dålig förälder? Det får väl L och C avgöra när de är lite större. Jag skulle rösta på spännande.

Urladdning...
Vi fick i alla fall en toppeneftermiddag tillsammans. Liten picknick i trädgården med festis och bullar och massor av lek. Både C, L och jag hade riktigt kul! Solen strålade och L upptäckte sandlådan för första gången. C tränade fotbollsfinter.

Nepp i morgon är det jobbdag igen....
Seinfeldt 2330.

2 kommentarer:

Anonym sa...

är du pappaledig eller jobbar du? eller båda delarna? vad är welcome 2 work?

Läget? sa...

I mitt jobb är det ibland lite svårt att veta vad som är jobb och inte. Mobilen är på och vi är en liten organisation som måste möta bollen på uppstuds.

Men två dagar i veckan har jag fått vara hemma med L, vilket har varit väldigt roligt.

Welcome2work är ett stort rekryteringsprojekt för Jönköping som behöver rekrytera 20 000 personer de närmaste fem åren.